مفهوم ایندکس در موتورهای جستجوگر | همگامان پیشتاز نوین پردازش

همگامان پیشتاز نوین پردازش

همگامان پیشتاز نوین پردازش

آشنایی با مفهوم ایندکس در موتورهای جستجو به ما کمک می کند تا گام های محکمی در معرفی سایت خود به موتورهای جستجو برداریم . بدین ترتیب اولین لازمه سئو وب سایت را تامین می کنیم

Generic selectors
جستجوی دقیق عبارت
جستجو در عنوان ها
جستجو در محتوا
جستجو در پست ها
جستجو در صفحات
ثبت نام ، ورود

تبلیغات ویژه

جدیدترین مطالب آموزشی

تازه ترین اخبار و اطلاعیه ها

تاریخ انتشار: 1397/10/07

مفهوم ایندکس در موتورهای جستجوگر

مفهوم ایندکس

آشنایی با مفهوم ایندکس در موتورهای جستجو به ما کمک می کند تا گام های محکمی در معرفی سایت خود به موتورهای جستجو برداریم . بدین ترتیب اولین لازمه سئو وب سایت را تامین می کنیم. 
شاید این عبارت را زیاد دیده یا شنیده باشید ، ایندکس به معنای شاخص یا فهرست است ، درحالی که خیلی از سایت ها ان را به گونه ای     دیگر بیان کرده اند برای مثال سایتی ان را اینگونه معنا کرده است : ایندکس به معنای اضافه شدن به فهرست گوگل است . این یک توضیح درست ولی تقریبا غیر قابل قبول است زیرا ایندکس فقط در گوگل وجود ندارد بلکه در تمامی موتور های جستجو  ایندکس  کردن وجود دارد. در واقع ایندکس کردن باعث می شود موتورهای جستجو از مطالب سایت شما آگاه شوند و در مواقع لزوم آن را به کاربران خود نشان دهد. ایندکس بخشی از سئو است و نباید ان را دست کم گرفتن زیرا برای نمایش حتی صفحه اصلی شما در موتور جستجو باید ثبت شده باشید تا در صفحات هر کدام از موتور ها قرار بگیرید.

تفاوت ایندکس و ثبت

مرحله قبل از ایندکس شدن ، ثبت شدن در موتورهای جستجو است. بدین منظور شما ابتدا سایت خود را برای موتورهای جستجو ثبت می کنید (submit) تا موتور جستجو متوجه شود سایت شما وجود دارد.  بعد از ثبت وب سایت ، نوبت به ایندکس (Index) می رسد که موتور جستجو صفحات وب سایت شما را شناسایی و محتوای آن را در پایگاه داده خود تحت پوشش قرار دهد. بنابراین حتما سایتی که ثبت شده ایندکس نمی شود. و باید اصول دیگری را نیز مد نظر قرار داد.

توجه داشته باشید که موتورهای جستجوی اصلی Google ، Yahoo و Bing می باشند که فقط کافیست در Google  و Bing سایت خود را ثبت کنید. چون Yahoo توسط Bing ایندکس می شود پس نیازی به ثبت جدا ندارد و پس از ایندکس سایت در Bing به صورت خودکار در Yahoo نیز ایندکس می شود.

روش های ایندکس کردن

حال که کمی اطلاعات به دست اورده ایم ، می توانیم ایندکس و ایندکس کردن را توضیح دهیم.  در مقاله سئو گفتیم همه موتور های جستجو دارای ربات یا هوش مصنوعی هستند . این ربات سایت ها را شناسایی و محتوای آن را پردازش می کند و طبق الگوریتم و رتبه بندی در مواقع لزوم طبق جستجوی انجام شده به کاربران پیشنهاد می‌کند. این دقیقا مفهوم Crawler است. برای ایندکس کردن سایت ، از دو روش اصلی می توان استفاده کرد.

  1. با کمک گرفتن از سایر سایت هایی که در ایندکس گوگل رتبه خوبی دارند. بدین صورت که اگر آدرس سایت شما در سایتی که به خوبی در گوگل ایندکس شده است درج شود، گوگل هنگام بررسی آن سایت ، سایت شما را هم بررسی و ایندکس می کند. اما به این روش نمی توان اطمینان کرد و پیشنهاد می شود از روش دوم استفاده کنید. باید به این توجه کنید که برای ایندکس در بینگ این عمل که اصطلاحا به آن بک لینک می گویند ، اهمیت چندانی ندارد بنابراین پیشنهاد می شود حتما روش دوم را در سایت خود پیاده سازی کنید
  2. پیاده سازی اصول طراحی سایت متناسب با الگوریتم موتورهای جستجوگر و معرفی سایت به موتورهای جستجو با استفاده از ابزارهای وبمستری Google و Bing .

مواردی که برای ایندکس کردن سایت باید انجام دهید :

در بعضی مواقع ربات یا اصطلاحا خزنده ، به دلایل مختلف نمی تواند صفحات شما را وارد موتور های جستجو کند و این نشناختن صفحات ممکن است در طول زمان برای شما مشکل ساز شود . در ادامه برخی از مهمترین مواردی که برای ایندکس کردن سایت باید به آنها توجه داشته باشیم بیان می شوند :

  • رعایت اصول نگارش و تگ های مناسب : یکی از دلایلی که ربات ، صفحه شما را نمی تواند شناسایی کند ، رعایت نکردن اصول نگارش و متن کپی شده می باشد.البته این فقط یکی از دلایل ان است و حتی ممکن است لینک صفحه شما مورد بررسی قرار نگرفته باشد تا بتواند در موتورهای جستجو ثبت شود. یکی دیگر از علت های ان می تواند استفاده نکردن از تگ های سئو باشد که باید کمی درباره ان توضیح داد. برخی از مهمترین تگ های موثر در سئوعبارتند از :
    • تگ h: تگ هایی وجود دارند که با نماد H1 ، H2، H3 ،…H6 نمایش داده می شوند ولی این تگ ها حاوی اطلاعاتی برای ربات هستند. این کد به موتور های جستجو می گوید ، این یک سر تیتر موضوع است ! همین دسته بندی و ترتیب بندی نوشته باعث می شود تا ربات موتور جستجو ، راحت تر بتواند شما را شناسایی کند.
    • تگ title:مهمترین تگی که توسط ربات بررسی می شود تگ عنوان سایت است که حاوی عنوان اصلی می باشد . به همین دلیل در هنگام تعیین عنوان باید به موضوع و کلمات کلیدی توجه ویژه داشت. این تگ عینا در نتیجه جستجوی گوگل نشان داده می شود.
    • تگ description: تگی که حاوی خلاصه ای از اطلاعات لازم از موضوع و محتوای صفحه است و پس از بررسی توسط ربات مستقیما به عنوان توضیحات در نتیجه جستجو نشان داده می شود.
    • تگ a: ایجاد پیوند و لینک بین صفحات مختلف از اصول سئو است که باعث می شود ربات آنها را بررسی و در ایندکس شدن صفحه کمک نماید. هرچه تعداد لینک های مرتبط در صفحه بیشتر باشد شناسایی آن صفحه توسط ربات سریع تر و راحتتر اتفاق می افتد
    • تگ alt: این گزینه در ایندکس شدن تصاویر کاربرد دارد . بدین ترتیب ربات با استفاده از عنوان و متن جایگزین تصویر مفهوم تصویر را تشخیص و در نتیجه جستجوی موتور جستجو به کاربر پیشنهاد می دهد
  • نقشه سایت : حتی اگر کلیه اصول نگارشی صحیح به کار گرفته شده باشند ، بدون نقشه سایت ربات به سختی شما را شناسایی می کند. نقشه سایت که باید با XML نوشته شود ، نقشه راه ربات را مشخص می کند. بنابراین تهیه آن و معرفی آن در اکانت وبمستری بسیار ضروری و حائز اهمیت است.
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی : بینگ از جمله موتورهای جستجوهایی است که فعالیت های شبکه اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت بازدهی بالای آنها رتبه بالاتری به آنها تعلق می گیرد
  • سرعت سایت : سرعت بارگذاری بالای سایت ، باعث شناسایی سریع تر و ایندکس بهتر سایت می شود. پس سرعت را نادیده نگیرید

ایندکس به صورت دستی

همانطور که در متن بالا اشاره شد ، هنگامی که ربات موتور جستجو شما را شناسایی نمی کند ، شما می توانید به صورت دستی این کار را انجام دهید .در هر موتور جستجو درخواست ثبت متفاوت است ، مثلا برای یاهو باید یک نامه درخواست به خود یاهو فرستاده شود ، یا در گوگل باید در وبمستر تولز در قسمت     Crawlاین کار را انجام دهید ولی تمامی موتور های جستجو برای ایندکس نیاز به فایلی مهم  به نا Robot.txt دارند

فایل ربات (Robot.txt) چیست ؟

این فایل حاوی اطلاعاتی است که به ربات اجازه دسترسی و ثبت صفحات سایت را می دهد. با این فایل می توانید به ربات بگویید چه صفحاتی را می تواند ثبت کند و چه صفحاتی نباید در موتور جستجو قرار بگیرند.

ابتدا باید این فایل را حاضر کرده باشید و ان را در هاست خود اپلود کنید . در قسمت بعد باید نقشه سایت خود را ساخته باشید ان را در قالب خود قرار داده باشید .

*نکته بسیار مهم اینجاست که هر موتور جستجو فایل ربات مخصوص به خود را دارد و برای شناسایی سایت شما ، ایدی در ان است ، اگر یک فایل ربات را اپلود کرده اید و دوست دارید ان را تغییر ندهید ، پیشنهاد می شود ایدی شناسایی را به صورت جدا تهیه کنید .پس از ثبت درخواست ، این وظیفه موتور های جستجو است که به درخواست شما احترام گذاشته و ان را ثبت نمایند !

همچنان با تیم همگامان پیشتاز نوین پردازش همراه باشید. آموزش گام به گام تمامی مراحل طراحی سایت به تدریج ارائه خواهد شد .

                 نویسنده :

مرتضی ولی زاده

مرتضی ولی زاده  و اهل تهران هستم. فکر می کنم می تونم با کدهای html و css بهترین و جذاب ترین قالب های سایت رو طراحی کنم. و دوست دارم این مهارت رو گام به گام به شما آموزش بدم

سریعتر و راحتتر مطالب جدید آموزشی را دریافت کنید

سریعتر و راحتتر مطالب جدید آموزشی را دریافت کنید

کانال همگامان پیشتاز نوین پردازش در پیا
عضویت در کانال سروش اچ پی ان پی
کانال اچ پی ان پی در پیام رسان گپ
عضویت در کانال گپ اچ پی ان پی

امیدوارم مطالب بیان شده در این صفحه مفید و کاربردی واقع شده باشد. لطفا برای بهبود کیفیت مطالب آموزش به مطلب ارائه شده امتیاز دهید. از همراهی شما سپاسگزاریم

تک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره ( میانگین آرا : 5٫00)
Loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یازده =

طراحی سایت طراحی گرافیکی فروشگاه ربات ها گرافیک متحرک اپلیکیشن موبایل تایپ و ترجمه گواهینامه امنیتی فروشگاه قالب ها
در حال حاضر سبد خرید شما خالی است